Vier manieren om op een gezonde manier met woede om te gaan

anxiety-1337383_1280Mensen zijn tegenwoordig onrustig, gehaast en snel boos. De woede die we met ons mee dragen is vaak overheersend in ons dagelijks leven. We voelen woede als we met de auto op de weg rijden, op ons werk als alles tegen zit of we een drukke dag hebben en zelfs in de supermarkt zijn we snel geïrriteerd als een kassière te langzaam werkt of de rij weer eens veeeeeeél te lang is. Maar waarom is onze woede zo ongecontroleerd en wat kunnen we er tegen doen?

Je hebt “goede” woede en “slechte” woede. Woede kan een gezonde reactie zijn op onrecht. Bijvoorbeeld een bevolking die vecht voor hun vrijheid om dat ze leven onder onderdrukking. Woede zorgt er voor dat mensen in opstand komen. Het zorgt voor energie en motivatie om in opstand te komen tegen bijvoorbeeld disfunctionele politieke systemen.  Het motiveert een groep om te gaan staken voor een hoger loon of om de mensenrechten te verdedigen. Op een persoonlijk vlak is woede “goed” als het gebruikt wordt op een gezonde manier i.p.v. het te gebruiken als een wapen om anderen te straffen of pijn te doen.

Welke factoren maken ons vatbaar voor woede? Als eerste opgebouwde stress. Ten tweede woede en wrok laten smeulen. Wanneer woede chronisch wordt, cortisol het stress hormoon draagt bij aan een geleidelijke maar onverbiddelijke stijging van woede. Dit zorgt ervoor dat je snel geïrriteerd bent en sneller knapt. Uit onderzoek gebleken dat woede zich zelf voert. Ook voor je gezondheid is het belangrijk om op een goede en gezonde manier met je woede om te gaan. En niet alleen maar te ontploffen als alles je teveel wordt. Je moet lichaamsvriendelijke manieren vinden om er mee om te gaan. En te voorkomen dat je ziek wordt en klachten krijgt zoals migraine, prikkelbare darm syndroom of chronisch pijn krijgt. Hier zijn vier manieren om op een gezonde manier met woede om te gaan.

  1. Als je boos bent neem een pauze en tel tot tien. Om de adrenaline golf van woede te verminderen leer jezelf om niet direct impulsief te reageren. Wacht voordat je iets zegt. Haal een paar keer diep adem, tel in jezelf tot tien. Gebruik dit moment om jezelf te herpakken en na te denken wat je wel en niet kan zeggen, voordat je iets zegt waar je spijt van krijgt.
  2. Geef jezelf de tijd om af te koelen. Neem een lange time out van uren of langer als je dat nodig hebt. Als je heel kwaad bent zorgt een lange time out er voor dat je jezelf naar een rustigere en kalmere status brengt en zo het stress level verminderd. Zorg voor zo min mogelijk stimulans van buitenaf, dim de lichten, luister naar rustige muziek of mediteer.
  3. Probeer niet met woede om te gaan als je gehaast bent. Zorg ervoor dat je de tijd neemt om erachter te komen waarom je zo boos bent. Doordat je die tijd neemt zorgt dat er voor dat je op een barmhartige manier reageert.
  4. Probeer niet met woede om te gaan als je moe bent of wilt gaan slapen. Doordat je vol met adrenaline zit als je boos bent kan dat voor slapeloosheid zorgen. Als je goed uitgerust bent dan ben je ook minder snel geïrriteerd.

Het doel is om er voor te zorgen dat jij controle hebt over je woede en je woede niet over jou.

Advertenties