Welk emotioneel type ben jij?

thinking-908345_1920Het is belangrijk om te weten wat voor emotionele type je bent. Het is je filter waardoor jij de wereld ziet, de standaardinstelling van je persoonlijkheid waar je iedere keer op terug valt, zeker tijdens tijden van stress. Er zijn 4 hoofd emotionele types. Met welk type identificeer jij je het meest? Het kan echter zo zijn dat je jezelf deels ook herkent in aspecten van de andere types. Weten wat voor type je bent kan je inzicht geven in hoe je het beste met andere kunt omgaan en het zal je helpen om je emoties onder controle te houden i.p.v. dat jouw emoties jou controleren. Effectief omgaan met je emoties betekent niet dat je ze weg stopt of dat je minder voelt. Het gaat om evenwicht, het versterken van gebieden waar je het meest kwetsbaar bent. De meest belangrijke relatie die je ooit zult hebben is de relatie met jezelf. Als die goed is dan ben je in staat om fantastische relaties met anderen te hebben. Weten wat voor emotioneel type je bent biedt een platform zodat je emotioneel kunt evolueren tot een krachtig persoon.

Type 1: De intellectuele en intense denkers

Intellectuele mensen zijn welbespraakt en scherpzinnige analisten. Ze voelen zich het meest comfortabel wanneer ze in gedachten zijn. De wereld is sterk gefilterd door rationeel denken. Ze staan erom bekend het hoofd koel te houden in verhitte situaties, worstelen vaak met emoties en vertrouwen niet op hun instinct.

Herken jij jezelf hierin? Geloof jij dat je alles d.m.v. denken kunt oplossen? Als een probleem zich voor doet begint je dan direct met analyseren van de voor en tegens i.p.v. je te concentreren hoe jij je daardoor voelt? Geef je de voorkeur aan planning i.p.v. spontaniteit en zorgt het vele denken ervoor dat je slecht in slaap valt? Zo ja probeer dan dit:

– Ademen. Als je mentaal muurvast zit, adem dan via de neus diep in en blaas rustig via de mond weer uit. Dit geeft rust en ontspanning.
– Oefening. Of dat nu skeeleren, wandelen of gewichtheffen is. Oefening zorgt voor een acute lichaamsbewustzijn waardoor de drukte in je hoofd minder wordt.
– Inleven. Stel jezelf de vraag “Hoe kan ik reageren vanuit mijn hart en niet alleen vanuit mijn hoofd?” Voordat je een probleem gaat oplossen probeer je eerst voor te stellen hoe de ander zich voelt (inleven) voordat je een probleem met dierbare te snel oplost.

Type 2:  Empaat, de emotionele spons

Empaten zijn zeer gevoelige, liefdevolle en ondersteunende mensen. Ze zijn zeer gevoelig afgestemd als het om hun emoties gaat en hebben de neiging om alles te voelen, soms tot het extreme aan toe.

Ben jij een empaat? Zeggen mensen tegen jou dat je te overgevoelig bent of te emotioneel? Is een vriend van streek en voel jij dat dan ook? Vul jij je energie het beste aan als je alleen bent en heb je de neiging om uitgeput te raken als er veel mensen om je heen zijn? Ben je gevoelig voor lawaai, geuren en overmatig praten? Zo ja probeer dan dit:

– Neem kalmerende mini pauzes gedurende de dag. Ga naar buiten voor een wandeling, mediteer in je kamer alleen.  Focus op het uitademen van opgekropte emoties zoals spanning en angst zodat ze niet in je lichaam blijven.
– Bescherm je gevoeligheden. Maak een top 5 van je meest emotionele gebeurtenissen en  bedenk een plan om ze aan te pakken zodat je niet verstrikt raakt in paniek. Ga bijvoorbeeld altijd met je eigen auto naar sociale gebeurtenissen zodat je zelf kunt bepalen wanneer je weg gaat en je niet afhankelijk bent van anderen.

Type 3: De steen, de sterke en stille types

Consequent, betrouwbaar en stabiel, ze zullen altijd voor je klaar staan. Je kan vrij uit je emoties tonen bij hen. Ze zullen niet van streek zijn en je veroordelen. Maar vaak hebben ze er moeite mee om hun eigen gevoelens te uiten en hun partners proberen ze altijd uit hun tent te lokken zodat ze hun emoties wel uiten.

Ben je een steen? Is het makkelijker om te luisteren dan om je eigen gevoelens te uiten? Heb je het gevoel dat je vaak de meest betrouwbare persoon bent in de ruimte? Ben je over het algemeen tevreden met de huidige gang van zaken binnen een relatie (ondanks dat andere je uit je tent proberen te lokken op emotioneel gebied)? Zo ja probeer dan dit:

– Ga de uitdaging aan. Neem initiatief en uit je emoties i.p.v. alleen maar op emoties te reageren. Onthoud dat het uiten van emoties ook een vorm van passie en vrijgevigheid is.
–  Uit je emoties dag. Houdt een dagelijks dagboek bij en schrijf een emotie op die je die dag hebt ervaren. Hou je niet in! Ben je kwaad? Ben je tevreden? Ben je verliefd? Wat je ook voelt,  schrijf het op. Daarna vertel het aan iemand, uit je gevoel. Bravo, goed gedaan!

Type 4: De stromer, afgestemd op emoties

Stromers zijn in contact met hun emoties en delen die graag. Niemand hoeft zich af te vragen hoe ze zich voelen. Ze kunnen heel goed met negativiteit omgaan en het snel loslaten. Hun valkuil is dat ze de neiging hebben te veel informatie te delen. En teveel informatie delen kan mensen uitputten.

Ben je een stromer? Raak je opgewonden als jij je emoties niet kunt uiten? Als zich een probleem voor doet is dan je eerste reactie om de telefoon te pakken en dit met iemand te delen? En heb je moeite met de emotionele grenzen van andere? Zo ja probeer dan dit:

– Voordat je steun en hulp gaat zoeken probeer dan eerst naar je eigen intuïtie te luisteren. Neem even de tijd om te luisteren naar je gevoel, wat zegt je eigen gevoel? Probeer de situatie op te lossen vanuit een kalme en rustige omgeving. Kijk wat voor gedachte er tot je komen. En neem de tijd om je eigen emotionele stabiliteit op te bouwen.

Advertenties