Omgaan met boosheid & woede

boosheidEr is vandaag de dag enorm veel boosheid in de wereld. Als je om je heen kijkt dan lijkt het wel als of mensen alleen nog maar boos kunnen zijn en doen. En ja ik geef toe er zijn genoeg dingen in de wereld om boos over te zijn. Boosheid is een hele normale en menselijke emotie die pas veel problemen veroorzaakt wanneer iemand dit niet meer onder controle heeft. Boosheid is dus een emotie die varieert van een milde irritatie tot woede en razernij. Boosheid ontstaat zowel door externe gebeurtenissen (je kan boos zijn op een specifiek persoon of door een bepaalde gebeurtenis) als interne gebeurtenissen (je kan boos worden omdat je bezorgd bent over je persoonlijke problemen). Maar ook herinneringen en traumatische of aangrijpende gebeurtenissen kunnen ook boosheid veroorzaken. Een instinctieve manier om boosheid te uiten is door agressief te reageren.

Toch is boosheid een emotie waar wij niet zonder kunnen. Boosheid is een natuurlijke manier van reageren op bijvoorbeeld dreigingen. Het is een krachtige inspiratiebron, wat vaak gepaard gaat met agressief gedrag en gevoel, die ons in staat stelt om te vechten wanneer we worden aangevallen. Een bepaalde vorm van boosheid is dus noodzakelijk om te overleven. Aan de andere kant kunnen we niet uithalen naar iedereen die ons irriteert en waar alles waar we ons aan ergeren. Wetten, normen en waarden en gezond verstand weerhoudt ons hier van.

Er zijn drie manieren om met boosheid om te gaan.Door je boosheid te uiten, je boosheid te onderdrukken (opkroppen en inslikken) en door op een rustige manier te onderzoeken en het los te laten. Door je boosheid te onderdrukken en het niet te verwerken loop je het risico dat je een tikkende tijdbom wordt. Het kan leiden tot onnodige spanningen, hoge bloeddruk en depressie. Door je boosheid te uiten en alles eruit te gooien wat je op je hart hebt voorkom je dat je er gezondheid problemen door krijgt en verlaat de boosheid je lichaam. Het nadeel is dat je hier door vaak een negatieve reactie krijgt van je omgeving en dit vaak te explosief gebeurt. Er moet een balans worden gezocht tussen die twee. Het uiten van je boze gevoelens op een assertieve – niet agressieve manier is de gezondste manier om woede te uiten . Om dit te doen , moet je leren om duidelijk te maken wat uw wensen zijn en hoe je ze ontmoet zonder anderen te kwetsen. Assertief zijn betekent niet opdringerig of veeleisende, maar het betekent dat je respect voor jezelf en anderen hebt.

Er zijn verschillende dingen die u kunt proberen om uw boosheid en woede beter onder controle te krijgen.
Door ontspanning. Ga iets doen waar u ontspannen van wordt op het moment dat u heel boos bent.
Uw denkwijze veranderen. Boze mensen hebben vaak de neiging om te vloeken, met een hoog stemvolume te praten en allerlei dramatische zinspelingen te gebruiken. Herinner u zelf dat boosheid niets oplost. Vaak maakt het de dingen alleen maar erger. Logica verslaat boosheid en woede. Boosheid, ook al is het terecht, wordt al snel onredelijk.
Problemen oplossen. Soms wordt woede veroorzaakt door de problemen in ons leven. Door die problemen te confronteren, aan te pakken en op te lossen kan je ook een hoop woede kwijt raken.
Betere communicatie.
Wat ook heel vaak een oorzaak is van boosheid is communicatie. Door slechte communicatie creëren we vaak onnodige problemen die boosheid en woede veroorzaken. Door beter te communiceren en door je beter te uiten en duidelijk te zijn met wat je wilt en hoe je over dingen denkt voorkom je veel problemen en boosheid.
Humor. Door humor doorbreek je de woede. Hierdoor zie je de dingen beter in perspectief en haal je de grootste spanning weg.
Veranderen van omgeving.  Soms is het onze directe omgeving wat de boosheid veroorzaakt. Problemen en verantwoordelijkheid kunnen zwaar wegen en hierdoor boosheid veroorzaken. Geef jezelf af en toe een pauze en spendeer wat tijd aan je zelf.

Als de bovenstaande adviezen niet helpen en je hebt het gevoel dat je geen controle meer hebt over je boosheid, maar de boosheid heeft de controle over jou dan wordt het tijd om hulp te gaan zoeken. Boosheid en woede heeft zo’n grote impact op ons leven en op de mensen in ons leven en niet te vergeten op onze gezondheid dat het belangrijk is om hier op een gezonde manier mee te leren omgaan.

Advertenties