Je houding aanpassen

blog-kijkje-in-de-spiegelWie kent deze uitspraak niet: “Verbeter de wereld en begin bij jezelf.” Maar hoe vaak kijken we echt naar ons zelf? Heb jij wel eens stil gestaan bij wie je bent, wat je zegt en welke houding je hebt naar andere mensen toe en obstakels in het leven? Je houding zegt heel veel over wie je bent. Is je probleem het probleem of is je houding naar je probleem het probleem?

Het is bijvoorbeeld heel gemakkelijk om ontevreden te zijn, te mopperen en humeurig te zijn. Je wilt meer. Als je humeurig bent omdat je niet kunt slapen, denk dan eens aan iemand die dakloos is en geen bed heeft om in te liggen. Misschien sta je in de file en mopper je omdat je graag naar huis wilt. Bedenk je dan eens dat er veel mensen zijn waarbij een auto een ongehoorde luxe is en geen auto hebben. Misschien heb je een slechte dag/week op je werk. Denk dan eens aan de vele werkelozen die dol graag aan het werk willen. Misschien heb je pech met de auto en moet je kilometers lopen naar de dichtstbijzijnde pomp. Denk dan eens aan een invalide die dol graag dat stuk zou willen lopen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden hoe je met een verschillende houding naar dingen kunt kijken. Als jij je houding dagelijks kunt aanpassen dan zal je verbaasd zijn hoe veel mooier en makkelijker het leven wordt en hoe anders mensen op je gaan reageren.Je houding is de manier waarop jij naar dingen kijkt en heeft invloed op alles en iedereen om je heen. Het is niet moeilijk om iemand te vinden met een slechte houding. Neem iedere dag even de tijd, bijvoorbeeld onderweg naar je werk om bij je zelf af te vragen of jij je houding nog moet bijstellen op enig gebied in je leven. Iedereen kan zijn/haar houding aanpassen mits je dit zelf echt wilt. Maar vaak hebben we de neiging om ons bezig te houden met wat ons niet bevalt totdat het zo veel groter is dan dat het eigenlijk is. We maken van een mug een olifant. Ik wil graag afsluiten met het volgende verhaaltje wat gaat over dingen in perspectief zien:

Lieve pap en mam,
Sinds ik op kamers ben gaan wonen om te gaan studeren ben ik nalatig geweest met naar huis schrijven. Het spijt me dat ik jullie niet eerder heb geschreven en met deze brief breng ik jullie op de hoogte. Maar voordat jullie verder lezen ga aub zitten. Zitten jullie? Alsjeblieft lees niet verder tenzij je zit. Het gaat nu wel goed met me en de schedelbreuk en hersenschudding die ik opliep omdat ik uit mijn raam sprong bij een brand hier is goed genezen. Ik heb alleen nog last van hoofdpijnen. De persoon die het heeft zien gebeuren heeft me naar het ziekenhuis gebracht en bleef me daar opzoeken. Hij heeft me aangeboden om bij hem te komen wonen omdat ik geen plek meer had om te wonen na de brand. Het is klein maar leuk wonen. We zijn verliefde geworden en zijn van plan om te gaan trouwen. We hebben nog geen datum maar het zal in ieder geval zijn voordat mijn zwangerschap goed zichtbaar wordt. Ja mam en pap ik ben zwanger en ik weet dat jullie de baby met veel liefde zullen omringen. Mijn vriend is misschien niet goed opgeleid maar wel ambitieus. Ook al is hij van een totaal andere afkomt en religie, maar gelukkig zijn jullie tolerant. Nu jullie op de hoogte zijn wil ik jullie vertellen dat ik niet gewond ben geraakt bij een brand, ik geen schedelbreuk en hersenschudding heb opgelopen. Ik heb niet in het ziekenhuis gelegen, ben niet zwanger en heb geen vriendje. Maar ik ben wel gezakt voor geschiedenis en natuurkunde en ik wilde dat jullie een juist perspectief zouden zien.  Veel liefs Sarah

Hoe opgelucht moeten die ouders zijn geweest na het lezen van die brief. “Goddank is er niets met haar aan de hand en is het school maar”. Moet je nu eens voorstellen dat Sarah die brief nooit had geschreven en alleen maar had opgebeld om te zeggen dat ze gezakt was voor geschiedenis en natuurkunde. Wat zouden die ouders boos zijn geworden, er zou een ruzie zijn ontstaan en veel meer drama zijn geweest. Een juiste houding naar dingen toe kunnen je leven een heel stuk mooier en makkelijker maken.

