De zes dodelijke symptomen van emotionele chantage

51CFKNZ0HPL._SY300_In een boek van bijna 300 pagina’s laat Susan Forward zien wat emotionele chantage nou eigenlijk is. Hoe manipulators door middel van emoties een relatie kunnen saboteren en hoe mensen strategieën kunnen volgen om weer te kunnen functioneren als vrije en verantwoordelijke mensen. Voor de mensen die Susan Forward nog niet kennen, zij is niet alleen een psychotherapeute maar ook auteur en docent. Ze heeft meerdere bestsellers geschreven waar onder het boek Emotional Blackmail. Het boek is ook in het Nederlands te lezen. Voordat we iets kunnen veranderen moeten we een helder beeld krijgen van de manier waarop onze relatie met de chanteur in elkaar steekt. Sommige chanteurs zijn heel open in hun dreigementen, anderen gebruiken list en bedrog. Meestal vind chantage op een hele subtiele manier plaats. Voordat we de diagnose emotionele chantage kunnen stellen moeten we eerst een lijstje met symptomen afstrepen. In het voorbeeld hieronder gaat het om een stel dat een liefdes relatie heeft, maar de zelfde symptomen gelden ook voor relaties tussen vrienden, collega’s of familieleden. Het onderwerp is misschien anders, maar de tactiek blijft het zelfde.

De zes dodelijke symptomen die de grondslag leggen voor emotionele chantage:
1. De eis. Jim wil iets van Helen. Ze brengen zo veel tijd door samen dat ze beter kunnen gaan samenwonen. Laten we het officieel maken, want hij woont toch al bijna hier vindt Jim. Jim zijn spullen liggen voor de helft al bij Helen een simpele verhuizing vindt hij. Soms brengen chanteurs niet zo duidelijk onder woorden wat ze willen, zoals Jim in dit geval, maar moeten we er zelf achter komen. Jim zou zich kunnen beperken tot toespelingen, door bijvoorbeeld te gaan mokken op de bruiloft van een kennis en zeggen: “Ik wou dat we dichter bij elkaar waren, ik voel me soms zo eenzaam” Pas dan zou hij kunnen zeggen dat hij wil samenwonen. Op het eerste gezicht lijkt het een positieve vraag van Jim en zeker geen eis. Maar het wordt snel duidelijk dat hij het zich vast in zijn hoofd heeft gezet en er niet eerlijk over wil praten.

2. Verzet. Helen heeft moete met het idee van samenwonen en is nog niet toe aan zo’n grote stap. Ze is dol op Jim maar wil liever dat hij zijn eigen flat aan houdt. Als helen minder rechtstreeks was, zou ze zich ook op een andere manier kunnen verzetten. Bijvoorbeeld door zich terug te trekken, minder aardig te doen, of hem te zeggen dat ze het appartement wil opknappen en dat hij daarom zijn spullen moet weghalen. Maar hoe ze haar verzet ook duidelijk maakt het antwoord is nee.

3. Druk. Als jim ziet dat helen niet reageert zoals hij wil, doet hij geen moeite om zich in haar gevoel te verplaatsen, maar probeert hij haar op andere gedachten te brengen. Eerst doet hij alsof hij er redelijk over wil praten, maar de eenzijdige discussie mondt uit in een preek van zijn kant. Helens verzet is voor hem aanleiding om al haar tekortkomingen op te sommen terwijl hij zijn eigen wensen en verlangens heel redelijk voorstelt. “Ik wil alleen maar het beste voor ons allebei. Als twee mensen van elkaar houden moeten ze hun leven delen. Waarom wil je dat niet? Als je niet zo egocentrisch was zou je meer kunnen openstellen voor het leven” Dan gooit hij zijn charme in de strijd. “Houd je niet genoeg van me om me altijd in de buurt te hebben?” Een andere chanteur zou de druk misschien opvoeren door te beweren dat ze dichter tot elkaar zouden komen als ze gingen samenwonen. In elk geval wordt er druk uitgeoefend, in welke vorm dan ook, bijvoorbeeld doordat Jim aan Helen laat merken hoeveel pijn haar verzet hem doet.

4. Dreigementen. Als Jim merkt dat helen haar verzet niet zo gemakkelijk opgeeft begint hij te dreigen. Chanteurs dreigen dat ze ons pijn of verdriet zullen doen. Ze spelen zelf het slachtoffer, ze doen beloften of zeggen hoeveel ze van ons houden zolang wij maar gehoorzamen. Jim valt terug op verhulde dreigementen: “Als je die stap niet kunt nemen terwijl wij zoveel voor elkaar betekenden, dan wordt het misschien tijd dat we weer andere mensen gaan zien” Hij dreigt niet rechtstreeks dat hij een eind aan de relatie wil maken, maar de insinuatie is duidelijk genoeg.

5. Toegeeflijkheid. Helen wil Jim niet kwijt, daarom maakt ze zichzelf wijs dat ze hem misschien toch zijn zin moet geven, ook al wil ze dat eigenlijk niet. Zij en Jim praten oppervlakkig over haar bezwaren, maar Jim doet niets om die weg te nemen. Een paar maanden later geeft Helen haar verzet op en trekt jim bij haar in.

6. Herhaling. Na Jim zijn overwinning komt er een rustige periode. Nu Helen heeft toegegeven oefent Jim geen druk meer uit en lijkt de relatie zich te stabiliseren. Helen nog steeds niet tevreden over de afloop, maar ze is blij dat de druk verdwenen is en ze Jim’s liefde en waardering heeft. Jim heeft gemerkt dat hij zijn zin kan krijgen door Helen onder druk te zetten en haar een schuldgevoel op te dringen. En Helen weet dat ze die druk kan ontsnappen door zo snel mogelijk toe te geven. Zo is de basis gelegd voor een patroon van eisen, druk en capitulatie.

Voor meer informatie over dit onderwerp klik dan op deze Link of ga naar de website.

Advertenties