Welk emotioneel type ben jij?

thinking-908345_1920Het is belangrijk om te weten wat voor emotionele type je bent. Het is je filter waardoor jij de wereld ziet, de standaardinstelling van je persoonlijkheid waar je iedere keer op terug valt, zeker tijdens tijden van stress. Er zijn 4 hoofd emotionele types. Met welk type identificeer jij je het meest? Het kan echter zo zijn dat je jezelf deels ook herkent in aspecten van de andere types. Weten wat voor type je bent kan je inzicht geven in hoe je het beste met andere kunt omgaan en het zal je helpen om je emoties onder controle te houden i.p.v. dat jouw emoties jou controleren. Effectief omgaan met je emoties betekent niet dat je ze weg stopt of dat je minder voelt. Het gaat om evenwicht, het versterken van gebieden waar je het meest kwetsbaar bent. De meest belangrijke relatie die je ooit zult hebben is de relatie met jezelf. Als die goed is dan ben je in staat om fantastische relaties met anderen te hebben. Weten wat voor emotioneel type je bent biedt een platform zodat je emotioneel kunt evolueren tot een krachtig persoon. Lees verder Welk emotioneel type ben jij?

Advertenties

Je houding aanpassen

blog-kijkje-in-de-spiegelWie kent deze uitspraak niet: “Verbeter de wereld en begin bij jezelf.” Maar hoe vaak kijken we echt naar ons zelf? Heb jij wel eens stil gestaan bij wie je bent, wat je zegt en welke houding je hebt naar andere mensen toe en obstakels in het leven? Je houding zegt heel veel over wie je bent. Is je probleem het probleem of is je houding naar je probleem het probleem?

Het is bijvoorbeeld heel gemakkelijk om ontevreden te zijn, te mopperen en humeurig te zijn. Je wilt meer. Als je humeurig bent omdat je niet kunt slapen, denk dan eens aan iemand die dakloos is en geen bed heeft om in te liggen. Misschien sta je in de file en mopper je omdat je graag naar huis wilt. Bedenk je dan eens dat er veel mensen zijn waarbij een auto een ongehoorde luxe is en geen auto hebben. Misschien heb je een slechte dag/week op je werk. Denk dan eens aan de vele werkelozen die dol graag aan het werk willen. Misschien heb je pech met de auto en moet je kilometers lopen naar de dichtstbijzijnde pomp. Denk dan eens aan een invalide die dol graag dat stuk zou willen lopen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden hoe je met een verschillende houding naar dingen kunt kijken. Als jij je houding dagelijks kunt aanpassen dan zal je verbaasd zijn hoe veel mooier en makkelijker het leven wordt en hoe anders mensen op je gaan reageren. Lees verder Je houding aanpassen

Omgaan met boosheid & woede

boosheidEr is vandaag de dag enorm veel boosheid in de wereld. Als je om je heen kijkt dan lijkt het wel als of mensen alleen nog maar boos kunnen zijn en doen. En ja ik geef toe er zijn genoeg dingen in de wereld om boos over te zijn. Boosheid is een hele normale en menselijke emotie die pas veel problemen veroorzaakt wanneer iemand dit niet meer onder controle heeft. Boosheid is dus een emotie die varieert van een milde irritatie tot woede en razernij. Boosheid ontstaat zowel door externe gebeurtenissen (je kan boos zijn op een specifiek persoon of door een bepaalde gebeurtenis) als interne gebeurtenissen (je kan boos worden omdat je bezorgd bent over je persoonlijke problemen). Maar ook herinneringen en traumatische of aangrijpende gebeurtenissen kunnen ook boosheid veroorzaken. Een instinctieve manier om boosheid te uiten is door agressief te reageren.

Toch is boosheid een emotie waar wij niet zonder kunnen. Boosheid is een natuurlijke manier van reageren op bijvoorbeeld dreigingen. Het is een krachtige inspiratiebron, wat vaak gepaard gaat met agressief gedrag en gevoel, die ons in staat stelt om te vechten wanneer we worden aangevallen. Een bepaalde vorm van boosheid is dus noodzakelijk om te overleven. Aan de andere kant kunnen we niet uithalen naar iedereen die ons irriteert en waar alles waar we ons aan ergeren. Wetten, normen en waarden en gezond verstand weerhoudt ons hier van.

Er zijn drie manieren om met boosheid om te gaan. Lees verder Omgaan met boosheid & woede

De behoeftes van kinderen tijdens/na een scheiding

kind-gelukkigTijdens en na een scheiding zijn de psychologische behoeftes van kinderen enorm gegroeid. Zij zitten in een emotionele achtbaan en ervaren emoties zoals schuld, angst en verwarring. Uw uiteindelijke doel tijdens en na een scheiding is om aan die behoeftes van uw kinderen te voldoen i.p.v. de hoge prijs die kinderen moeten betalen als u en uw ex partner geen enkele vorm van relatie en communicatie meer met elkaar kunnen aan gaan. Hier onder volgt een kort overzicht van de behoeftes van een kind.

Aanvaarden/Accepteren
Dit zal uw kinds grootse behoefte zijn. Hun zelfbeeld zit in een fragile ontwikkeling fase, zeker als ze nog jong zijn. Zij zullen proberen uw goedkeuring te krijgen want hun gevoel van verbondenheid met de familie is verbroken. Kinderen zullen de schuld van dingen heel vaak bij zich zelf zoeken. Als papa en mama ruzie maken zullen ze de schuld bij zich zelf gaan zoeken. Zij denken, “als we niet zo veel herrie hadden gemaakt, als we die schoenen nu niet hadden gewild.” Ze moeten weten dat ze belangrijk zijn, dat het niet hun schuld is en dat zij de prioriteit zijn. Lees verder De behoeftes van kinderen tijdens/na een scheiding

Verdriet na verlies

grieveVerdriet is een emotionele pijn die men ervaart na bijvoorbeeld het verlies van een dierbare. Verdriet is universeel, maar wordt door iedereen anders ervaren. Wanneer iemand rouwt dan zijn er niet zo zeer verschillende stadia waar men door heen gaat, maar ervaart men een scala van gevoelens en emoties. Deze emoties ervaart iedereen anders en komen ook niet in een bepaalde volgorde. Sommige mensen zullen de emoties één voor één ervaren terwijl andere mensen wel twee of drie emoties tegelijk ervaart. Wat vaak wel voor iedereen het zelfde is in het begin als we net het nieuws hebben gehoord, is het gevoel als of je in een roes leeft waar je op de automatische piloot de dagelijkse dingen doet. Vaak omdat er kinderen zijn die aandacht en verzorging nodig hebben of de dagelijkse boodschappen die gehaald moeten worden. Maar als we moeten beschrijven wat we de dag gedaan hebben dan is ons geheugen vaak mistig.

Wat belangrijk is om te weten over verdriet is dat de emoties die je ervaart niet goed zijn maar ook niet slecht. Het is oké als je dagen er bij hebt zitten dat je ogen zeer doen van het huilen en het is ook oké als je dagen hebt waarbij je helemaal niet huilt. Geen van beide is goed of fout. In het laatste geval ervaart men vaak een schuld gevoel om dat mensen het idee hebben dat ze moeten huilen als ze verdriet hebben. Maar dat is lang niet altijd zo en dat is ook helemaal niet erg. De emoties die je kunt ervaren zijn vaak enorm en dat kan variëren van in shock zijn tot gevoelloosheid, angst, paniek wrok en woede. Soms wordt dit nog eens vergroot doordat je nog emotionele zaken hebt met de persoon die je niet hebt kunnen afhandelen. Je hebt niet kunnen zeggen wat je nog wilde zeggen of je hebt wat je nog van ze wilde horen. Lees verder Verdriet na verlies